Diabetes type 2 leefstijl

Leefstijl – eetpatroon, gewichtscontrole en lichaamsbeweging

Vaak heb je zelf goede mogelijkheden diabetes type 2 te beheersen en de kansen op complicaties te verminderen. Door keuzes te maken in leefstijl kan je voor jou belangrijke waarden als bloedsuikerwaarden, HbA1c, bloeddruk en cholesterol verlagen.

Voeding 

Een gezond uitgebalanceerd eetpatroon. Een diabetesverpleegkundige en/of diëtist(e) kunnen je informeren over een gezond dieet. Het dieet is in principe hetzelfde wat iedereen als gezond dieet krijgt geadviseerd. Het idee dat je speciaal eten nodig hebt als je diabetes hebt is een mythe. In principe, moet je een eetpatroon hebben dat laag in vet, hoog in vezels, en met genoeg vezelrijk eten, fruit en groenten hebben.

Afvallen

Een ‘perfect gewicht’ bereiken is niet voor iedereen realistisch. Maar (wat) gewicht verliezen als je zwaarlijvig bent of overgewicht hebt zal helpen om je bloedsuikerwaarde te verlagen (en heeft ook andere gezondheidsvoordelen).

Bewegen

Als je er toe in staat bent wordt een minimum van 30 minuten (stevig) wandelen op zijn minst vijf keer per week geadviseerd. Hoe meer hoe beter. Bijvoorbeeld zwemmen, fietsen, joggen, dansen. Het beste is een activiteit waardoor je licht buiten adem raakt en licht zweet. Je kan de activiteit over de dag verspreiden. (Bijvoorbeeld, twee keer vijftien minuten wandelen per dag, of een andere vorm van beweging etc.) Regelmatige lichaamsbeweging vermindert ook het risico op een hartaanval of beroerte.

Stoppen met roken

Als je rookt is dit het moment om te stoppen
Roken is een hoge risicofactor. Inmiddels zijn er veel mogelijkheden tot professionele hulp voor als je moeite hebt met stoppen.