Kramp in de benen behandeling, medicatie en leefstijl

Wat kan je zelf doen bij kramp in de benen?

Het rekken en masseren van de verkrampte spier zal de krampaanval in de meeste gevallen doen overgaan. In de meeste gevallen word de kramp vanzelf minder. Pijnstillers helpen meestal niet, omdat de kramp voorbij is tegen de tijd dat de pijnstillers gaan werken. Een pijnstiller als Paracetamol kan het ongemak en de gevoeligheid echter wel helpen verminderen dat soms aanhoudt tot 24 uur nadat de kramp is overgegaan.

Wat zijn de opties om kramp in de benen te voorkomen?

Als je niet vaak last hebt van kramp, dan is behandeling in de regel niet nodig. Als het echter vaak voorkomt dan zal je willen proberen om de kramp te voorkomen.

Kijk naar je medicatie (waar van toepassing) en naar eventuele andere aandoeningen.
Laat je dokter weten of je één van de eerder genoemde medicijnen (zie kramp in de benen oorzaken) gebruikt. Het kan de kramp in de benen veroorzaken of vaker laten voorkomen. Het kan zijn dat er alternatieve medicijnen zijn. Ook als je andere symptomen hebt naast de kramp, vraag je arts dan onderzoek te doen om een secundaire oorzaak van de kramp uit te sluiten.

Strekoefeningen
Meestal worden strekoefeningen aanbevolen. Er is echter onvoldoende onderzoek om hard te maken dat dit werkt. Veel artsen menen echter dat regelmatige strekoefeningen wel degelijk helpen. Het is daarom nuttig om de oefeningen te doen als je daartoe in staat bent. Als het helpt hoef je geen tabletten in te nemen om de kramp te voorkomen.

Begin met het strekken van de getroffen spieren gedurende vijf minuten, drie keer per dag. Doe de laatste oefening kort voor je naar bed gaat. Als de kramp minder wordt kan je de frequentie verlagen naar tweemaal daags om de kramp te voorkomen.

Om de kuitspieren te strekken, ga je 60-90 centimeter van de muur af staat. Plaats je voetzolen plat op de grond, buig voorover en leun tegen de muur. Je zal voelen dat je kuitspieren opgerekt worden. Doe dit meerdere malen, elke keer zolang je het uithoudt. Het kan ongeveer een week duren voor je verbetering merkt, dus het is nuttig als je jezelf 2-4 weken geeft voor je besluit of het helpt of niet. Het kan zijn dat de kramp niet helemaal verdwijnt, maar de frequentie en/of heftigheid kan afnemen.

De houding van de benen als je in bed ligt
Posities die voorkomen dat de kuitspier wordt ingekort terwijl je slaapt kunnen helpen. De volgende (niet bewezen) opties kunnen, volgens sommige experts, helpen kramp te voorkomen.

  • Gebruik een kussen om je voeten op te leggen als je op je rug slaapt.
  • Hang de benen over de rand van het bed als je op je buik slaapt.
  • Stop de lakens aan de onderkant van het bed niet in om te voorkomen dat je tenen en voeten tijdens de slaap naar beneden wijzen.

Inhibin tabletten
Dit is gebaseerd op kinine. Het beste is 1 tablet voor het slapen gaan te nemen. Beter om geen Inhibin te nemen als je zwanger bent of kan worden. Bij de lage dosering die wordt gebruikt om kramp in de benen te behandelen treden meestal geen bijwerkingen op.

Magnesium tabletten
Vooral bij oudere mensen kan magnesiumtekort zorgen voor kramp in de benen. Dit tekort is op te heffen met magnesiumtabletten.

Kruik
Je benen en voeten warm houden kan in veel gevallen kramp in de benen voorkomen.