Spanningshoofdpijn

Ontspanning

Verschillende mensen vinden verschillende dingen ontspannend. Een wandeling, wat beweging, of gewoon een pauze nemen van de normale routine kan helpen. Een massage van de schouders en nekspieren kan helpen. Een warme doek of warm-pack op je nek of een warm bad kan helpen. De sauna vinden sommige mensen ook heerlijk. Kortom: probeer voor jezelf de meest ontspannende zaken te bedenken waarmee je tot rust en ontspanning kunt komen.

Pijnstillers

Paracetamol werkt meestal goed. Het kan het beste zijn om de pijnstillers te nemen zodra de hoofdpijn opkomt. Dit kan de hoofdpijn beter ‘tegengaan’ dan pas iets te gebruiken als je hoofdpijn al volledig is opgekomen. Je kan na een paar uur een tweede dosis Paracetamol nemen als dat nodig is.

Ontstekingsremmers

Dit is een alternatief. Je kunt ïbuprofen kopen bij drogist of apotheek, maar voor andere ontstekingsremmers heb je een recept nodig. Ontstekingsremmers kunnen effectiever zijn dan Paracetamol. Sommige mensen ontwikkelen echter bijwerkingen zoals maagproblemen. Lees altijd de bijsluiter die in het pakje zit.

Dagboek

Het kan nuttig zijn een dagboek bij te houden als je vaak hoofdpijn hebt. Schrijf op wanneer, waar, hoe erg, en hoe lang elke hoofdpijn duurt. Schrijf ook iets op over wat het veroorzaakt kan hebben. Je kunt dan wellicht een patroon gaan zien en je kunt ‘triggers’ vinden. Bijvoorbeeld: honger, angst, slechte nekhouding, visuele vermoeidheid, stress of emotie. Je kan dan situaties leren vermijden die je hoofdpijn uitlokken.

Slechte lichaamshouding

Vooral een lange tijd achter een bureau zitten of voor een beeldscherm, kan spanning in de nekspieren veroorzaken en tot hoofdpijn leiden. Is dit in een mogelijkheid? Kan het gecorrigeerd worden?

Slechte ogen

Je gaat met je ogen knijpen als je niet goed kunt lezen of niet goed op je beeldscherm kunt kijken en dat kan spanning veroorzaken in de spieren rondom het oog. Dit kan tot hoofdpijn leiden. Een oogonderzoek door  een opticien kan een goed idee zijn.
 
Stress

Dit  is een veel voorkomende trigger tot hoofdpijn. Met stress leren omgaan en lren ontspannen kan helpen. Ademhalings- of ontspanningsoefeningen kunnen angst verminderen in stressvolle situaties, en mogelijke hoofdpijn voorkomen. Er zijn veel boeken, CD’s en bandjes die je kunnen leren hoe je moet ontspannen.

Regelmatige beweging

Gemiddeld komt spanningshoofdpijn vaker voor bij mensen die niet veel bewegen vergeleken met degenen die dat wel doen. Als je niet veel aan beweging doet, kan het het waard zijn om te proberen wel regelmatig te bewegen zoals wandelen, joggen, fietsen, zwemmen, etc. Het is niet duidelijk hoe beweging helpt. Het kan zijn dat beweging stress en spanning helpt te verminderen, maar beweging kan ook andere effecten hebben die hoofdpijn voorkómen of doen afnemen.

Depressie

Ditkan leiden tot frequente hoofdpijn. Als je denkt depressief te zijn zoek dan hulp bij je arts of andere professional. 

Ga naar een dokter:

  • Als je de meeste dagen pijnstillers moet gebruiken tegen hoofdpijn. Soms zijn pijnstillers de oorzaak van hoofdpijn als je ze langdurig en veel inneemt. Als het lichaam gewend raakt aan pijnstillers, dan ontstaat een gewenningseffect met juist het ontstaan van hoofdpijn (rebound-effect) als je niet elke dag pijnstillers neemt.
  • Als je frequent hoofdpijn hebt. Je kunt dan advies krijgen over medicatie. Dit zijn andere pijnstillers dan hierboven genoemd, en die moeten wel elke dag genomen worden.
  • Als je denkt dat je hoofdpijn geen ‘normale’ spanningshoofdpijn is.