Stress

Wat is stress?

Stress is moeilijk te meten. Het kan zich snel opbouwen: bijvoorbeeld een onverwachte file. Soms houdt het langer aan: bijvoorbeeld een moeilijke baan. Signalen dat zich stress opbouwt zijn onder andere: niet goed kunnen slapen door piekeren; ongeduldig of geïrriteerd worden om kleine problemen; slecht kunnen concentreren; niet in staat zijn om beslissingen te nemen; meer drinken of roken; niet in staat zijn om te ontspannen en altijd het gevoel hebben dat er iets moet worden gedaan; gespannen of angstig gevoel.

Voortdurende stress is slecht voor de gezondheid, ook al is dit moeilijk te bewijzen. Van stress wordt gedacht dat het een 'risicofactor' is voor het ontwikkelen van hartproblemen later in het leven. Stress kan ook bijdragen aan andere fysieke aandoeningen op manieren die moeilijk te begrijpen zijn.

Enkele adviezen om stress te voorkomen of aan te pakken

Probeer een dagboek bij te houden gedurende een paar weken en een lijst van de tijden, plaatsen en mensen die ervoor zorgen dat je stress toeneemt. Een patroon kan ontstaan als de belangrijkste oorzaken van je stress. Als je je kunt identificeren met reguliere oorzaken van je stress, kun je dit bespreken met een goede vriend of familielid. Het kan jou en hen helpen op de hoogte te zijn van de redenen waarom je gestresst bent.

Probeer praktische eenvoudige ontspanningstechnieken wanneer je ontspannen bent, en gebruik ze dan routinematig wanneer je gestresst bent of als plotseling een stressvolle situatie optreedt. 

Twee populaire methoden zijn:

  • Diep ademhalen. Adem heel langzaam in en adem heel langzaam uit. Als je dit een paar keer doet en je volledig concentreert op de ademhaling, kan dit heel ontspannend zijn.
  • Rekken en strekken van de spieren. Draai je nek rond in alle richtingen op een ontspannen manier. Span je schouder-en rugspieren volledig gedurende enkele seconden, en laat ze dan ontspannen – herhaal dit een paar keer.

Reserveer vaste tijden om goed te ontspannen. Laat niet alleen ontspanning 'gebeuren' tussen twee taken in. Bijvoorbeeld: plan een lang bad of gewoon zitten en naar muziek luisteren, etc. Deze tijden zijn geen verspilling en je moet je niet schuldig voelen over dingen die even niet gaan. Probeer elke dag liefst een paar keer een 'time out' te nemen. Bijvoorbeeld sta 15-20 minuten eerder op dan je wilt. Neem een goede lunchpauze bij voorkeur uit de buurt van werk. Probeer een of twee keer wat tijd te maken voor jezelf. Maak een kleine wandeling of ga even in het park zitten.

Regelmatige lichaamsbeweging helpt je stressniveau te verlagen en verbetert je slaap. Laat je niet wijsmaken dat drinken kan helpen tegen stress. Het drinken van alcohol om 'de zenuwen te kalmeren' is vaak een valkuil voor steeds meer en uiteindelijk probleemdrinken. Zoek een hobby zonder deadlines of druk, een hobby die je gedachten kan afleiden van de stress. Bijvoorbeeld: sport, breien, muziek, beeldhouwen, puzzels, lezen etc.

Ga naar een arts als de stresssymptomen verergeren. Soms kunnen behandelingen om angsten te leren beheersen of couseling van nut zijn.